Du som använder Blikk Byrå eller Blikk Byrå Free har möjlighet att köpa vår tilläggstjänst KYC & AML. Här berättar vi hur du kommer igång med modulen.
Vill du lära dig mer om funktionaliteten i Blikk KYC & AML? Kolla in vår demo av modulen.
Klicka här för att se aktuella priser för modulen.
Se vår introduktionsfilm
Du kan med fördel spana in vår introduktionsfilm som innehåller allt du behöver veta för att komma igång med KYC & AML-modulen:
(Vi rekommenderar att alla medarbetare på din byrå ser vår introduktionsfilm för att bilda sig en bättre uppfattning av hela arbetsflödet samt var ens egen arbetsinsats kommer in)
Aktivera modulen
Det första du måste göra är att aktivera modulen, vilket du gör genom att navigera till Inställningar (kugghjulet) > Generellt > Konto & betalning. Därefter bockar du i rutan KYC och klickar på Spara längst ner på sidan:
OBS! För att kunna aktivera KYC & AML-modulen krävs det att du är administratör i kontot.
Tilldela behörigheter
När du har aktiverat modulen är det dags att ställa in vilka medarbetare som ska ha tillgång till modulen samt vilka behörigheter de ska ha. Detta gör du genom att navigera till Inställningar (kugghjulet) > Generellt > Licenser & användare. Klicka sedan på önskad användare och markera KYC/AML under Behörigheter:
Förutom att ge användare tillgång till KYC/AML-modulen har du möjlighet att välja vad de ska kunna se och redigera i modulen.
För att ställa in anpassade behörigheter klickar du på de tre prickarna till höger om KYC & AML:
Du kan då välja vilka behörigheter som den enskilda användaren ska ha i modulen:
Läs mer om hur behörigheter fungerar i KYC & AML-modulen.
Se över dina uppdrag
Arbetar du med funktionen uppdrag i Blikk, kommer du att ha nytta av dessa i ditt KYC- och AML-arbete. Om du inte använder denna funktion bör du ändå skapa uppdrag och fördela ut dem på respektive kund.
Med uppdrag avses de tjänster som din byrå utför åt era kunder. För att skapa uppdrag navigerar du till Inställningar (kugghjulet) > Projekt > Uppdrag. Det finns redan ett antal fördefinierade uppdrag som du kan gå igenom och konfigurera så att de överensstämmer med er verksamhet:
Du har även möjlighet att skapa nya uppdrag genom att klicka på Lägg till uppdrag:
När du konfigurerat alla uppdrag navigerar du till Kontakter > Kunder. I kolumnen Uppdrag, längst ut till höger, markerar du vilka uppdrag som ni utför för respektive kund:
Läs mer om hur du kommer igång med uppdrag.
Välj vilka kunder som en KYC ska utföras på
Nästa steg är att välja vilka kontakter som det ska upprättas en KYC på.
Alla kontakter som har relationstypen Kund är redan förmarkerade. Om det finns andra kontakter som du anser att det bör upprättas en KYC på, måste dessa markeras manuellt. Detta gör du genom att navigera till Kontakter. Välj sedan önskad kontakt och klicka på fliken KYC / AML i kundkortet. Om kontakten inte är markerad som kund kommer det att se ut så här:
Om en KYC ska upprättas klickar du på Ja, kundkännedom ska utföras.
Påbörja ditt KYC & AML-arbete
När du är färdig med ovanstående steg är du redo att påbörja ditt KYC & AML-arbete!
Läs mer om det rekommenderade arbetsflödet i KYC & AML-modulen.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.