Skapa en offert
Du kan skapa en ny offert via att gå in på Affärsmöjligheter> Offerter, sedan välja Skapa offert från mall eller Skapa ny offert.
Du kan även skapa en offert inne på en skapad affärsmöjlighet, välj där fliken Offerter, och tryck på Skapa ny offert eller Skapa offert från mall
Offerten skapas i "what-you-see-is-what-you-get läge" vilket betyder att alla ändringar sparas löpande.
Raderna på offerter kommer per automatik att anges som artikelrader, för att ändra detta hovrar du ute till höger på raden och klickar på T för att göra om raden till en textrad.
Om offerten görs om till ett projekt så följer samma benämning med till projektet och sedan även till fakturaunderlaget.
Genom att klicka på kugghjulet uppe till höger så gör du sidspecifika inställningar som bara påverkar den sidan i offerten.
Offertspecifika inställningar som påverkar vad som visas när offerten skapas gör du i menyn ute till höger.
För att lägga till fler sidor i offerten, scrollar du längst ned på sidan och klickar på plustecknet.
Om offerten innehåller flera sidor finns det möjlighet att flytta rader till en annan sida. För at göra det klickar du på pilen, välj vilken sida raden ska flyttas till och välj om du över vill flytta med alla efterföljande rader.
När offerten är färdig att skickas till kund, så väljer du att låsa den och tilldela ett versionsnummer. Offerten får då tilldelat sig ett versionsnummer (exempelvis Offert 1-1) och går inte längre redigera.
Vill du fortsätta redigera arbetskopian kan du gå tillbaka till den och efter redigering välja att låsa den igen, då skapas en till version (Offert 1-2).
Går du tillbaka till en låst version och vill fortsätta redigera just den kan du klicka på Redigera. Då ersätter du befintlig arbetskopia med datan från den låsta versionen och kan fortsätta redigera den. När du sedan väljer att låsa så skapas ytterligare en version (Offert 1-3).
Skicka offert
När du låst en version av en offert så kan du i offertskaparen välja att skicka till kund.
När du valt det så får du två val, antingen att skicka direkt från Blikk eller att skicka vi egen mail.
Väljer du att skicka via Blikk så skickas mailet från en noreplyadress:
Ämnesraden är redigerbar och du kan välja att skicka med ett meddelande till kunden.
Om ert konto har ett saldo för e-signering så kan du bocka i kräv signering via Bankid.
Du kan läsa mer om e-signering här.
Bockas rutan inte i så kommer kunden istället kunna klicka på en knapp för att godkänna offerten.
Mailet skickas med hög prioritet och den som står som ansvarig säljare på offerten kommer att stå som avsändare.
När kunden klickat på länken för att visa offerten ser det ut enligt nedan:
I listan för offerter kan du se vilken status offerten har, innan kunden öppnat den så står den som skickad, har kunden öppnat offerten får den status öppnad, godkänner kunden offerten så får den status accepterad, nekar kunden offerten får den status nekad och om e-signering begärts så får den status signerad när kunden genomfört signeringen.
På mail som skickats via Blikk får båda kund och ansvarig säljare mail när det inkommit meddelanden i kundportalen samt när kunden godkänt/nekat offerten.
Observera att det är en kundportal per offertversion, så om du gör en ny version av offerten så följer inte konversationshistoriken med i portalen.
Väljer du istället att skicka via egen mail så får du en länk som du klistrar in i ett mail till kunden, där kunden kommer åt offerten i kundportalen.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.