Här har vi samlat vanliga frågor som rör fakturering.
Vad betyder de gröna prickarna? +
En grön prick bredvid en faktura i vyn Fakturering > Att fakturera betyder att den är klar för fakturering.
Läs mer
Varför visas fastpristillfällen som saknar datum i Att fakturera? +
Fastpristillfällen utan datum visas alltid som fakturerbara av den anledningen att de inte ska missas eller glömmas bort. Vill du inte att fastpristillfällen ska visas som fakturerbara hela tiden kan du ge dem ett datum längre fram i tiden.
Hur krediterar jag en faktura? +
Du krediterar en faktura i ditt ekonomisystem. Det du behöver göra i Blikk är att återställa fakturaunderlaget (se nedan).
Läs mer
Det ligger projekt under att fakturera som jag vill ta bort, då de inte ska faktureras, hur gör jag? +
Det som visas i Att fakturera är värden som på projektet har angetts som fakturerbara.
Det kan vara tid, artiklar, utlägg, leverantörsfakturor etc. Om det finns värden som inte ska faktureras så behöver detta justeras inne på det projekt som värdet har registrerats. När det fakturerbara värdet har justerats ner till 0 så kommer posten också att försvinna från att fakturera.
Läs mer
Hur återställer jag ett fakturaunderlag? +
För att återställa ett fakturaunderlag går du till Fakturering > Fakturaunderlag och trycker på Återställ ute till höger. När du återställer fakturaunderlaget kommer dess innehåll att återställas tillbaka till projektet. Du kan då göra ändringar i projektet och skapa en ny faktura.
Läs mer
Kan jag fakturera tillfällen vars datum inte inträffat ännu? +
Ja det kan du. I vyn Fakturera > Att fakturera visas bara tillfällen fram till och med dagens datum. Du kan ta fram senare tillfällen genom att ändra period ovanför listan med projekt.
Det finns rapporterat tid på ett projekt som inte kommer med på fakturan, vad kan det bero på? +
Kontrollera att den rapporterade tiden är attesterad. Den rapporterade tiden måste attesteras innan den kan faktureras.
Vilka rapporter tar med kommentarer knutna till tid? +
I Projektrapporten finns ett val att ta med kommentarer knutna till tid.
Rapporterna Tid kommentarer går att få ut per projekt, samlingsprojekt eller kund och visar kommentarer knutna till tid.
Kan jag skapa ett fakturaunderlag som inte skickas till ekonomisystemet? +
Ja, du kan välja att inte skicka fakturaunderlaget till ekonomisystemet i samband med att du skapar det via Fakturering > Att fakturera och väljer projektet det gäller. Där kan du klicka på pilen bredvid Skapa underlag i Blikk och utkast i ditt ekonomisystem så får du upp valet Skapa endast underlag i Blikk.
Vad är en misslyckad faktura? +
Det är de fakturaunderlag som inte kan överföras till ekonomisystemet. För att underlaget ska kunna överföras krävs att en del kriterier är uppfyllda. Om något av kriterierna inte möts kommer fakturaunderlaget skapas i Blikk, men överföringen till ekonomisystemet kommer stå som misslyckad.
Läs mer
Hur byter jag fakturalayout? +
När ett fakturaunderlag skapas kommer Blikk att föreslå den layout som du senast använde när du fakturerade denna kund. Du kan ändra layouten i samband med att du skapar fakturaunderlaget genom att gå till Fakturering > Att fakturera och välja projektet det gäller. Innan du skapar fakturan kan du anpassa layouten i menyerna Fakturalayout och Inställningar ute till höger.
Läs mer
Jag behöver göra om ett fakturaunderlag och byta kund, hur gör jag? +
Du behöver först återställa fakturaunderlaget, genom att gå till Fakturering > Fakturaunderlag och klicka på Återställ för att återställa underlaget. Då kommer fakturaunderlagets innehåll återställas tillbaka till projektet. Sedan kan du inne i projektet välja att byta kund och därefter skapa en ny faktura.
Hur tar jag bort en rad från fakturan? +
Du tar bort en rad från fakturan genom att gå till Fakturering > Att fakturera och välja projektet det gäller. Innan du skapar fakturan kan du ta bort en rad genom att klicka på krysset ute till höger på den rad du vill ta bort. Du får då välja att Fakturera artikelraden senare eller Markera som fakturerad.
Var ändrar jag bokföringskonto på en artikel? +
Det går inte att ändra bokföringskonto på en artikel i Blikk, du ändrar det i ditt ekonomisystem.
Varför måste jag ange artikelnummer manuellt i fakturaunderlaget? +
Det beror på att artikeln saknar artikelnummer i Blikk. Via Administrera (kugghjulet) > Artiklar & priser > Artiklar kan du lägga till artikelnummer till de artiklar som saknar det. Tänk på att de artikelnummer du anger måste finnas i ditt ekonomisystem för att fakturaunderlaget ska kunna överföras.
Läs mer
Kan jag få med kommentarer från tidrapporteringen på fakturan? +
Ja, du kan få med kommentarer på fakturan genom att gå till Fakturering > Att fakturera och välja projektet det gäller. Innan du skapar fakturan klickar du på menyn Fakturalayout ute till höger, där kan du välja ett av alternativen under Detaljerat och därefter bocka i Inkludera kommentarer.
Kan jag spara ett utkast av fakturaunderlaget? +
Nej, du kan inte spara ett utkast av fakturaunderlaget. Om du gjort ändringar i fakturaunderlaget sparas dessa i samband med att du skapar fakturaunderlaget i Blikk eller skapar och skickar det till ditt ekonomisystem. Tänk på att ändringar som görs i fakturaunderlaget inte speglar tillbaka till projektet. Därför ska du som regel göra ändringarna i projektet för att därefter skapa fakturaunderlaget.
Hur skapar jag ett fakturaunderlag för flera projekt? +
Du skapar ett fakturaunderlag via Fakturering > Att fakturera. Om du vill att fakturaunderlaget ska innehålla flera projekt väljer du Kund under Att fakturera fördelat per uppe till vänster, därefter väljer du vilka av kundens projekt som ska ingå.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.