En e-signering startas i ett projekt, en kontakt, en affärsmöjlighet samt i ett avtal förutsatt att det finns ett PDF-dokument uppladdat.
Bilagor och innehåll som skickas via e-signering eller offert får inte överskrida 8 MB
Så här startar men en e-signering från ett projekt.
1. Öppna projektet > Klicka dig till fliken "Filer" > Ladda upp den fil ni önskar skicka vidare för e-signering.
2. Klicka på den lilla ikonen (markerat nedan med röd ruta)
3. När du sparar så kommer du till nästa bild där du kan välja om du ska bifoga ytterligare bilagor samt vilka som är signerande parter. Du kan även välja vilket språk som du har i signeringsprocessen.
Notera dock att själva dokumenten inte kommer på något annat språk än det som ni har när det laddades upp.
4. Du kan även välja om det ska vara en obligatorisk granskning av bilagorna innan man får/kan signera.
Part
Här anger du vem som ska ha tillgång till dokumentet i någon form.
Under roll anger du sedan vilken rättighet personen har i signeringsprocessen och därmed vad personen ska få se och få göra.
Roll
Rollerna fungerar som hierarki-struktur och är ett sätt att bygga upp ett arbetsflöde för signeringen.
Varje part kan antingen ha en signerande, granskande eller godkännande roll.
Signerande roll - personen får signera avtalet
Granskande roll - personen får se dokumentet och eventuella bilagor
Godkännande roll - personen behöver godkänt dokument för att det ska vara möjligt att signera.
Inbjudan att signera
När du startat signeringen så kommer parterna att bjudas in till Blikks Scriveportal för att genomföra signeringen. Blikk kommer att stå som avsändare på avtalet/dokumentet.
5. Du väljer själv hur många parter som ska ingå i signeringsrundan samt vilken roll de ska ha.
I exemplet nedan så är följande personers roller.
Nina Gebing - Granskare
Sven Svensson - Signerande part
Karl Karlsson - Godkännande part
6. Starta signeringen
Du kommer då att direkt kunna se händelsloggar där det framgår datum och klockslag när ett dokument blivit skickat, öppnat, signerat osv.
Granskarens mail ser ut så här:
Signerande parts mail ser ut så här:
Godkännande parts mail ser ut så här:
Om signering med BankId valts när offerten skickades så står det Signera istället för godkänn och kunden kommer vidare till e-signeringen.
7. Klicka på det bifogade dokumentet och du kommer då få bocka i rutan att du läst och accepterat innehåller.
Nedan exempel är det som Granskaren fått på mail.
Nedan exempel är det som Godkännande part fått på mail:
För att se pågående och godkända e-signeringar så går du till modulen E-signeringar.
När allt är godkänt så ändras statusen till grön ikon. Se bild nedan:
Du kan också klicka dig in på signeringen så kan du se hela händelsförloppet:
Notis när någon signerat?
Om du är granskande eller signerande part så får du ett mail när en signering gjorts.
E-signeringar debiteras per signeringsrunda oavsett antal bilagor/signerande parter.
Exempelvis en signeringsrunda med två bilagor, tre signeringsparter = 1 Signeringsrunda.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.