Om du har en koppling till Visma Administration ges du möjlighet när du skapar ett fakturaunderlag i Blikk att även ladda ner en fil för import i Visma Administration.
Saknar du koppling till Visma Administration? Läs om hur du gör den här.
När du skapar fakturaunderlaget i Blikk laddas det ner en fil av typen .xml till webbläsarens nedladdningsmapp. (brukar finnas lokalt på Datorn som "Den har datorn> Hämtade filer" men det rekommenderas att du skapar en tilläggs mapp i den så det blir "Den här dator> Hämtade filer> Fakturaunderlag")
Om ni är flera personer som ska skapa fakturaunderlag, så kan inte hämtningsmappen vara en lokal mapp på någon av era egna datorer utan då rekommenderas istället att ni använder en serverbaserad mapp och att ni ställer in den serverbaserade mappen som hämtningsmapp. Observera att det innebär att alla måste flytta de underlag de skapat från hämtade filer till den serverbaserade mappen för att underlaget ska kunna läsas in.
Det är viktigt att den mapp som underlaget laddas ner till även är samma mapp som Visma Administration har som sökväg (hämtningsmapp).
För att justera sökvägen går du till Arkiv > Företagsinställningar > Tidintegration inne i Visma Administration och anger sökväg (hämtningsmappen, som då ska vara samma mapp där underlagen laddas ner från webbläsaren).
När det finns nedladdade underlag (ett eller flera) i hämtningsmappen så behöver de laddas upp i Visma Administration.
För att ladda upp går du till Försäljning > Kundfakturor.
En orange list kommer visas längst upp om det finns underlag att ladda upp i från hämtningsmappen.
När underlaget/underlagen läses in så kontrolleras det om underlaget innehåller någon ny kund, resultatenhet, bokföringsprojekt eller artikel som för Visma Administration sedan tidigare är okänd.
Om det finns det så kommer Administration informera om det och fråga om du vill att kunden/resultatenheten/bokföringsprojektet läggs upp i Administration i och med import.
Om all information finns och är korrekt kommer underlaget att importeras. En dialogruta visar hur många fakturaunderlag som importeras.
Om importen misslyckas kommer det framgå vad som gjorde att underlaget inte kunde importeras.
Det kan till exempel vara om det använts en artikel i underlaget som har ett artikelnummer som inte finns i Administration sedan innan, då kommer importen att stå som misslyckad och du uppmanas lägga upp artikeln innan import.
Oavsett vad som gjort att importen misslyckats så kommer underlaget ha försvunnit från hämtningsmappen.
Utifrån det felmeddelande som du fått vid importen så behöver det felet åtgärdas innan du testar importera underlaget på nytt.
Om felet är i Administration så åtgärdas det först, sedan laddar man ner ett nytt underlag från Blikk. Det görs under Fakturering > Fakturaunderlag, genom att klicka på Visma-ikonen.
Därefter kan du gå till Visma Administration och öppna Kundfakturor igen, så kommer det finnas ett nytt underlag att ladda upp.
Om det är så att felet vid importen gör att något behöver justeras på själva underlaget ifrån Blikk behöver fakturaunderlaget först återställas i Blikk, ändringarna göras och sedan behöver underlaget skapas (och samtidigt laddas ner på nytt).
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.