Tid är en av de viktigaste funktionerna i Blikk. Tidrapporteringen påverkar både er fakturering ut mot kund och de de anställdas rapportering för lön. Eftersom att det påverkar så pass mycket så är det viktigt att tänka igenom sina inställningar och sitt arbetssätt så att ni får ut så mycket av möjligt från det. Men även för att prissättning, fakturering, lön och uppföljning ska bli så bra som möjligt.
Tidrapporteringen bygger på att ni ställt in vilka alternativ rapportören ska ha inom ett antal olika kategorier. Kategorierna är:
Tidsartikel +
Artikeln som tidrapporten knyts till och som ligger till grund för priset ut mot kund.
Det skapas upp en tidsartikel som standardartikel under Artiklar, det är möjligt att ha flera.
Aktivitet +
Kategorisering av utförda arbetsuppgifter, vilken typ av arbete som har utförts.
Tidsartiklar och aktiviteter kan användas i kombination med varandra, för att styra prissättningen till kund. I denna artikel visar vi exempel på hur sådana kan se ut. Vi rekommenderar att du kikar på exemplen innan du börjar skapa upp tidsartiklar och aktiviteter.
Tidkod +
Är vanligtvis Normaltid eller övertid. Tidkoden är en omräkningsfaktor för pris och kostnad på tidsartikeln och det är också tidkoden som styr de lönekoder som kommer över till löneunderlaget.
Tillägg +
En artikeltyp för OB och risk/smuts höghöjd, jourtid etc. Dessa administreras under Artiklar.
Hur alla dessa samspelar vid tidrapporteringen visas på bilden nedan:
Om du inte satte ett pris på tidsartiklarna vid artikelimporten så gå tillbaka och gör det nu.
Börja sedan med att se över inställningarna under kugghjulet > Tid & Kvitton.
Inställningar
Rapportör kan ändra fakturerbara timmar +
När detta val är aktiverat så kan den som rapporterar tid själv ändra antalet fakturerbara timmar av de rapporterade timmarna, om detta val inte är aktiverat så rapporteras alla timmar som fakturerbara och kan sedan ändras av projektledaren eller den attestansvarige.
Rapportör måste ange klockslag vid rapportering +
När detta val är aktiverat så måste den som rapporterar tid ange mellan vilka klockslag som tiden rapporteras för. Med valet urbockat så räcker det med antal timmar.
Vad innebär tillåt stängning av veckor med avvikelser mot schema? +
Med detta val aktiverat så får den som rapporterar tid stänga sin vecka även om den rapporterade tiden avviker mot den schemalagda, med valet aktiverat så måste den rapporterade tiden vara densamma som den schemalagda innan veckan går att stänga.
Vad innebär Dölj artikel vid tidsregistrering? +
Med detta val aktiverat så visas inte tidsartiklar som val när man rapporterar tid. Den tidsartikel som används är då den som ligger som standard på användaren.
Schema
När ert konto skapades så genererades automatiskt ett schema för heltid. Se över det och att undantagen stämmer överens med era anställningsavtal. Om ni har anställda som jobbar deltid eller halvtid så skapa upp separata scheman även för de.
Tidkoder
Gå sedan vidare till tidkoderna och se över om omräkningsfaktorn stämmer med era anställningsavtal samt att lönekoderna är korrekta.
Aktiviteter
Ett antal aktiviteter har skapats upp utefter den bransch du valde när kontot skapades. Du kan ta bort dessa, döpa om de eller skapa nya utefter vad som passar er verksamhet.
Interntid
Interntid är arbetstid som inte är fakturerbar. Här kan du skapa nya intertidkoder och döpa om de som finns.
Var uppmärksam på att om du skapar egna behöver du lägga in korrekta lönekoder.
Frånvaro
De vanligaste frånvarokoderna finns redan i systemet. Du kan lägga upp egna. Var bara uppmärksam på att lägga in rätt lönekoder.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.