I Blikk finns GDPR-funktionalitet som ger dig som användare tydligare rättigheter och enklare access till dina personuppgifter. Här förklarar vi närmare hur du kan GDPR-säkra ditt arbete i Blikk, både för egen del men också för de kunder som du väljer att hantera i systemet. Om du saknar något svar på någon fråga kan du alltid kontakta oss direkt på support@blikk.se
Tillgänglighet
Vi är tydliga och transparenta med hur vi använder den data vi insamlar och vad vi gör med den. I vår Integritetspolicy beskriver vi alla kategorier av personuppgifter vi samlar in och vilken laglig grund som ligger till grund för hanteringen.
Syfte och samtycke till lagring av personuppgifter
Enligt GDPR krävs ett samtycke till att lagra personuppgifter. För att underlätta för dig som användare kommer du därför erbjudas att svara på några enkla frågor när du registrerar en ny kontakt i Blikk.
Så här anger du syftet med lagringen av personuppgifter på en kontakt:
– Klicka in på fliken GDPR på kontaktkortet som behandlingen avser
– Ange syftet med behandlingen
– Under rubriken Källa anger du hur du insamlat personuppgifterna
– Under Rättslig grund anger den rättsliga grund som behandlingen stödjer sig på
– Under rubriken Hur har samtycket inhämtats anger du hur du fått godkännande av kontakten att lagra dennes personuppgifter.
Därefter behöver du även ange om du avser kommunicera med kontakten via nyhetsbrev eller övriga marknadsutskick och om ett samtycke har inhämtats för detta.
Samtycke till kommunikation
Med GDPR kommer skärpta krav på att få samtycke till att lagra personuppgifter och för att få använda dem i sin kommunikation (nyhetsbrev, marknadsföringsutskick).
Så här registrerar du ett samtycke/återkallar ett samtycke för en kund i Blikk:
-Klicka in på den kontakt som du vill hantera
-Klicka på GDPR-knappen i högra hörnet på kontaktkortet och välj Redigera GDPR-inställningar
-Under rubriken Kommunikation: Välj den kommunikation som du avser att ha med kundennoch ange även hur samtycket från kunden har inhämtats.
-För att återkalla ett samtycke bockar du ur den kategori som är vald samt bockar för Reklamspärr.
För dig som användare:
Du kan när som helst återta ditt samtycke till att vi använder din information för utskick av nyhetsbrev och annan marknadskommunikation från Blikk. Det gör du enkelt genom att avregistrera dig via bifogad länk i vårt senaste utskick, eller genom att kontakta oss direkt via epost: support@blikk.se
Korrigera och uppdatera uppgifter
En viktig del av GDPR är att de personuppgifter du väljer att samla in är korrekta och uppdaterade. Du kan själv korrigera dina personuppgifter när du vill via dina personliga inställningar i Blikk. Du kan också kontakta oss direkt på info@blikk.se eller telefonnummer 0911-25 73 00 om du vill redigera eller korrigera dina uppgifter.
Radering och anonymisering
Har du inte längre någon laglig grund för att behålla personuppgifter i Blikk ska dessa tas bort. (Ett undantag för radering kan till exempel vara en kund som har en obetald faktura, denne kan alltså inte begära en radering.)
Radering av en kontakt/medarbetare i Blikk:
I Blikk kan du radera en kontakt eller anställd som inte har underlag kopplat till sig som behövs för exempelvis bokföring, där kravet är att man sparar underlag i 7 år . När du tar bort en användare så får även valet att annonymisera användanderen. I de fall där det finns underlag kopplat till kontakten eller andra tekniska hinder för radering rekommenderar vi att du anonymiserar personen manuellt, för att på så sätt inte påverka eventuell statistik. Behöver du hjälp med detta kan du kontakta oss på supporten på telefonnummer 0911-257300 så vägleder vi dig.
Vill du själv bli raderad?
Om du själv vill bli raderad efter avslutat konto i Blikk rekommenderar vi att du kontaktar oss. Din data kommer då att raderas inom 30 dagar förutsatt att det inte finns andra lagar som vi behöver förhålla oss till. I dessa fall kommer dina uppgifter att anonymiseras så långt det är möjligt för att följa den gällande lagen.
Registerutdrag
Med hjälp av den nya GDPR-funktionalitet som finns inbyggd i Blikk blir det enkelt för dig som användare att på begäran ta fram ett underlag för registerutdrag. Blikk samlar all information i en överskådlig rapport som därefter ligger till grund till ett komplett registerutdrag.
Så här skapar du ett underlag för registerutdrag för en kontakt:
Klicka in på den kontakt som du vill hantera
-Klicka på GDPR fliken i kontaktkortet och välj Registerunderlag längst ned på sidan.
Blikk samlar då all information i en överskådlig rapport som därefter ligger till grund till ett komplett registerutdrag.
Vill du ha ett registerutdrag över dina uppgifter?
För att få ett komplett registerutdrag från oss på Blikk behöver du inkomma med en skriftlig begäran som kan intyga att det är rätt person som begär utdraget.
Kontakta oss skriftligen på följande adress:
Blikk Sverige AB
Lillbrogatan 8
941 32 Piteå
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.