När man registrerar ett utlägg så får man välja vad det är för typ av utlägg som man gjort, utläggskategorierna är de valen som går att välja bland. Som standard finns ett antal kategorier dessa är:
Resekostnader
Extern representation
Intern representation
Kontorsmaterial
Övriga personalkostnader
Du kan lägga upp egna kategorier och välja vilket bokföringskonto dessa ska kopplas mot.
Gå till Administrera (kugghjulet)>Tid & Kvitton > Utlägg, klicka sedan på lägg till utläggskategori uppe till höger.
I detta fall behöver du lägga upp en utläggskategori för Inköp inom EU eller Inköp utanför EU, och lägga in kontonummer och välja denna utläggskategori när du registrera denna typ av kvitton.
(Rapportören kan då inte ange någon moms utan systemet hårdkodar 25% av kostnaden på 2645 och 2614 (omvänd moms)
Vid registrering av kvittot kan du välja den valuta kvittot avser så räknar Blikk ut beloppet i SEK.
Läs mer här: Uträknings hjälp kvitton i annan valuta
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.