Vad roligt att du skapat ett kostnadsfritt testkonto i Blikk Byrå!
Under testperioden kan du använda all funktionalitet för att upptäcka hur just din byrå kan minska administrationen och skapa tid för viktigare uppgifter.
Här berättar vi mer om hur du kommer igång med de mest grundläggande funktionerna i systemet:
Tidrapportering
Tidrapportering: Tidsregistrering
För att registrera tid navigerar du till Tid & kvitton > Tidsregistrering i menyn till vänster:
Högst upp i högra hörnet har du möjlighet att välja mellan en dags-, vecko-, månads- och listvy:
För att göra en ny tidsregistrering klickar du på Ny rad:
Välj sedan om du vill registrera tid på Projekt, Interntid eller Frånvaro:
Komplettera registreringen med önskade uppgifter och klicka på Spara & stäng:
För att låsa en tidsregistrering klickar du på hänglås-ikonen:
Tidrapportering: Klocka i header
Oavsett var du befinner dig i systemet kan du göra en tidsregistrering genom att klicka på klock-ikonen högst upp i headern:
Precis som i den klassiska tidsregistreringensvyn väljer du sedan om du vill registrera tid på Projekt, Interntid eller Frånvaro:
Därefter kan du välja att Starta klocka eller göra en Ny tidsregistrering:
Kvitton och utlägg
Kvitton och utlägg: Registrering
För att registrera kvitton och utlägg navigerar du till Tid & Kvitton > Kvitton i menyn till vänster:
Dra och släpp kvitton i rutan eller klicka på texten för att välja en fil från din dator, klicka sedan på Registrera:
Fyll sedan i uppgifterna för att slutföra registreringen:
Kvitton och utlägg: Koppling till projekt
Om ett utlägg tillhör ett projekt kan du välja att koppla det till projektet i samband med att du registrerar kvittot:
Du kan också ange om utlägget ska faktureras vidare till kunden genom att bocka i rutan Faktureras, samt ange ett eventuellt påslag i kronor eller procent:
Uppdrag och projekt
Uppdrag och projekt: Skapa uppdrag
Projekt- och uppdragshanteringen i Blikk Byrå hjälper dig att administrera era uppdrag på ett smidigt sätt. Uppdragen baseras på de återkommande tjänsterna ni utför, exempelvis bokslut och löner, och tanken är att ha ett projekt per kund, år och uppdrag.
För att komma igång med funktionaliteten måste du först och främst skapa uppdrag som matchar de tjänster ni erbjuder. Detta gör du genom att navigera till Inställningar (kugghjulet) > Projekt > Uppdrag:
Vi skapar upp ett antal uppdrag automatiskt, vilka du har möjlighet att justera. Du kan också komplettera med fler uppdrag genom att klicka på Lägg till uppdrag:
Läs mer om hur uppdrag och projekt fungerar.
Uppdrag och projekt: Fördela uppdrag på kunder
När du skapat uppdrag som återspeglar de tjänster ni erbjuder, är det dags att ange vilka uppdrag som utförs för vilka kunder. För att göra detta navigerar du till Kontakter > Kunder i menyn till vänster:
Klicka sedan på den grå cirkeln på önskat uppdrag och kund för att aktivera uppdraget:
Läs mer om hur uppdrag och projekt fungerar.
Uppdrag och projekt: Skapa ett projekt
När du har skapat uppdrag som återspeglar era tjänster och fördelat ut de på kunderna, är det dags att skapa projekt. Tanken är att ha ett projekt per kund, år och uppdrag, vilket innebär att projektet kommer utgöras av uppdragets namn + år.
För att skapa ett projekt navigerar du till Projekt > Alla projekt i menyn till vänster:
Klicka sedan på Lägg till projekt högst upp i högra hörnet:
Fyll i uppgifterna och klicka på Skapa projekt:
Läs mer om hur uppdrag och projekt fungerar.
Uppdrag och projekt: Prissättning
I samband med att du skapar ett projekt kan du välja mellan tre olika prissättningar – Löpande, Fastpris eller Ingen fakturering:
Löpande prissättning innebär att det som du och dina kollegor registrerar på projektet i form av tid, utlägg och resor bygger upp det fakturerbara beloppet till kunden.
Fast prissättning innebär att du på förhand bestämmer vilket belopp som ska faktureras till kunden. Det fakturerbara beloppet påverkas således inte av tid, utlägg och andra uppgifter som registreras i projektet.
Ingen fakturering innebär att inget belopp kommer faktureras kunden i det specifika projektet.
Läs mer om hur du kan jobba med prissättning.
Uppdrag och projekt: Roller och deltagare
I samband med att du skapar ett projekt måste du utse en projektledare, notera att endast användare med licensen Standard eller Total kan utses till PL, det finns även möjlighet att utse en ansvarig säljare:
Du kan dessutom välja om alla eller endast några anställda på företaget ska vara deltagare i projektet:
Uppdrag och projekt: Tidrapportering i projekt
Förutom att registrera tid i den vanliga tidsregistreringsmodulen har du möjlighet att göra registreringar direkt i ett projekt.
För att göra detta navigerar du till Projekt > Alla projekt i menyn till vänster:
Klicka på önskat projekt i listan:
I översiktsvyn kan du sedan välja att Registrera tid eller Starta klocka:
Löneunderlag
Löneunderlag: Attestera av tid
För att attestera tidrapporter navigerar du till Tid & kvitton > Attestera i menyn till vänster:
Se till att du är inne på fliken Tidrapporter, markera de anställda som du önskar attestera tid för och klicka på Attestera:
Löneunderlag: Attestera kvitton och utlägg
För att attestera kvitton och utlägg navigerar du till Tid & kvitton > Attestera i menyn till vänster och klickar på fliken Kvitton och utlägg:
Markera de kvitton du vill attestera och klicka sedan på Attestera:
Löneunderlag: Exportera löneunderlag
När tid, kvitton och utlägg attesterats kan du skapa kompletta löneunderlag genom att navigera till Tid & kvitton > Löneunderlag i menyn till vänster:
Markera den eller de personer som du vill skapa ett underlag för och klicka sedan på Exportera för lön:
Därefter kan du importera underlaget till ditt lönesystem – oavsett om du använder Fortox Lön, Visma Lön, Visma Lön Smart, Crona Lön, Flex Lön (Classic), Flex Payroll, Hogia Plus Lön eller Kontek Lön. Det finns även möjlighet att exportera filer i PAXml-format.
Övriga funktioner
Blikk Byrå innehåller fler smarta funktioner som kan underlätta din vardag, spana in guiderna i vårt hjälpcenter om du vill komma igång med ännu fler funktioner:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.