Händelser är ett samlingsnamn för alla viktiga händelser som rör din byrås allmänna riskbedömning och KYC:er. Det kan exempelvis innefatta påminnelser om att er allmänna riskbedömning måste förnyas eller förändringar i en kunds styrelse. En del händelser skapas automatiskt men du har även möjlighet att registrera egna händelser.
Hantera händelser
KYC/AML-verktyget kontrollerar löpande om det sker några förändringar bland dina kunders företagsuppgifter, exempelvis om befattningshavare eller verklig huvudman ändrats, eller om de lagts till på en PEP- eller sanktionslista. Sker det förändringar som kan påverka riskbedömningen skapas det automatisk en händelse som är synlig i händelselistan:
Genom att klicka på en händelse får du en mer detaljerad beskrivning av dess omfattning och art. Du kan även ladda upp bilagor, lägga till åtgärder som vidtagits samt ändra status (Ej hanterad, Pågående eller Hanterad):
Alla ändringar som görs på en händelse loggas under Aktivitet & vidtagna åtgärder:
Skapa egna händelser
Utöver den automatiserade bevakningen av företagsinformation har du möjlighet att registrera, hantera och följa upp egna händelser.
För att skapa en händelse klickar du på Lägg till händelse i dashboarden:
Du har även möjlighet att skapa en händelse direkt i ett kundkort, genom att klicka på +-ikonen under fliken KYC/AML:
I samband med att du skapar en händelse måste du ange en titel, vilken kund händelsen avser, datum samt kategori (Förändring, Misstänkt aktivitet eller Allvarlig risk). Du har även möjlighet att komplettera med en beskrivning samt ladda upp filer:
När händelsen skapats kan du lägga till åtgärder som vidtagits, justera beskrivningen, ladda upp filer samt ändra status (Ej hanterad, Pågående eller Hanterad):
Alla ändringar som görs på en händelse loggas under Aktivitet & vidtagna åtgärder:
Filtrera händelser
Om du snabbt vill hitta händelser som rör en specifik kund, kategori eller status har du möjlighet att använda filtreringsfunktionen. Klicka på Filtrera i händelselistan och gör önskade filtreringar (Datumspann, Kund(er), Kategori och Status):
Exportera händelser
När du har gjort önskade filtreringar i händelselistan kan du exportera dem till en PDF genom att klicka på Export:
Vid export hämtas alla händelser i filtreringsurvalet. Om urvalet inkluderar flera kunder kommer händelserna att sorteras i kronologisk ordning (ej grupperade per kund).
Anmäl avvikelser till Finanspolisen
Misstänkta avvikelser ska utan dröjsmål anmälas till Finanspolisen.
Genom att klicka på knappen goAML portal för anmälan, som bland annat är synlig i dashboarden och på händelser, når du Finanspolisens portal, goAML, där du kan anmäla misstänkta avvikelser:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.