För att ditt KYC/AML-arbete i Blikk ska fungera så smidigt som möjligt, rekommenderar vi att du följer nedanstående arbetsordning.
Aktivera modulen och se över era uppdrag
Innan du och dina kollegor börjar arbeta i KYC & AML-modulen finns det ett antal saker som bör göras, bland annat se till att era uppdrag är uppsatta och konfigurerade på rätt sätt.
Vi rekommenderar att alla medarbetare på din byrå ser vår introduktionsfilm för att bilda sig en bättre uppfattning av hela arbetsflödet samt var ens egen arbetsinsats kommer in.
Se vår introduktionsfilm och läs mer om hur du som administratör aktiverar KYC & AML-modulen.
Arbetsordning
1. Allmän riskbedömning
Börja med att göra den allmänna riskbedömningen. Har du tidigare definierat dina uppdrag, kommer de automatiskt att dyka upp i formuläret och du kan göra en allmän riskbedömning för respektive uppdrag/tjänst. Saknas uppdrag får du manuellt definiera dina tjänster och lägga in dem under rubriken Övriga tjänster och produkter så att de kan riskbedömas.
OBS! Även om du arbetar med uppdrag kan du behöva lägga till ytterligare tjänster (under rubriken Övriga tjänster och produkter) för sådant som inte görs regelbundet, exempelvis rådgivning.
Läs mer om allmän riskbedömning.
2. Kundkännedom
När den allmänna riskbedömningen färdigställts är det dags att gå vidare och göra en kundkännedom för varje kund. Här kommer de uppdrag du tidigare har markerat på kunden i KYC-listan att visas under rubriken Tjänster.
Den riskbedömning du gjort för respektive uppdrag i den allmänna riskbedömningen ärvs ner och du har möjlighet att komplettera/anpassa informationen efter kundens förutsättningar. Har du inte gjort den allmänna riskbedömningen, kommer det att saknas tjänster på kunden och du är tvungen att lägga till dessa manuellt under Övriga tjänster och produkter.
OBS! Det är viktigt att du angett vilka uppdrag du utför på respektive kund samt att du angett ett korrekt organisationsnummer. Om kunden inte syns i KYC-listan kan du behöva bocka för att en KYC ska utföras. Detta görs på kundkortet, under rubriken KYC/AML.
3. Händelser och avvikelser
När du har skapat en kundkännedom bevakar systemet eventuella förändringar som sker hos kundernas huvudman och styrelser. Sker det några förändringar kommer dessa att dyka upp som en händelse i systemet. Bevakningen gäller ett år.
Om ni på byrån upptäcker egna avvikelser, kan ni skapa egna händelser.
Misstänkta händelser och aktiviteter ska utan dröjsmål rapporteras till Finanspolisen via plattformen goAML. För att anmäla misstänkt aktivitet måste din byrå vara registrerad som rapportör. Om ni inte har ett befintligt konto kan du, i förberedande syfte, registrera byrån som rapportör. Vid en eventuell anmälan kommer du och dina kollegor alltid att skyddas av anonymitet.
4. Följ upp och uppdatera
Både den allmänna riskbedömningen och kundkännedomen är dokumentation som ska hållas levande. Kravet är att uppdatera dessa minst årligen, men du kan också välja att göra det oftare om förutsättningarna kräver det.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.